Pentru a înțelege fragmentul evanghelic din această duminică, este important să cunoaștem locul mărturisirii de credință a lui Petru, iar acesta este localitatea Banias de astăzi, care, atunci ca și acum, era un loc important pentru trei culte: cel al canaaniților, al grecilor și al romanilor. 
 
În acest templu în aer liber, Isus le cere discipolilor să-i recunoască identitatea, deoarece credința este mărturisită în fața idolatriei lumii. Așa va fi pentru toți martirii din istoria Bisericii, care vor trebui să-și mărturisească credința tocmai în locurile cele mai străine și mai ostile. 
 
Un alt aspect care trebuie luat în considerare despre acest loc: acolo se afla o peșteră cu aspect sinistru, unde un izvor de apă curgea în interior pentru a reapare mai la vale. De mai mulți ani, izvorul nu mai există. Locul în care apa izvorului a fost înghițită de stâncă era o imagine a lumii subterane, a tărâmului morții, motiv pentru care Isus vorbește despre el.   
 
Isus înfiripă dialogul pentru a afla care este percepția discipolilor asupra identității sale, provocând reacția entuziastă a lui Simon Petru, fapt pentru care are loc schimbarea numelui acestuia de către Isus. Numele, în Biblie, se referă la paternitate, iar Simon, care este fiul lui Iona, știe că Isus este Fiul Dumnezeului celui viu. Datorită acestei cunoașteri, Simon își schimbă numele și devine temelia credinței multor altora.  
Sfântul Ioan Paul al II-lea spunea că a deveni o piatră înseamnă a deveni un loc de trecere pentru ca alții să vină la Cristos. Fiecare creștin, preot prin botez, este chemat să fie o piatră pentru credința celorlalți, un loc de trecere spre Tatăl. Dar această cunoaștere a lui Cristos poate veni doar printr-un dar de la Tatăl „nu carnea şi sângele ţi-au revelat aceasta, ci Tatăl meu care este în ceruri”.  Este mai presus de toate o lucrare a lui Dumnezeu în noi: „Pe această piatră voi zidi Biserica mea”. 
 
Dar această Biserică are o prerogativă: „porţile iadului nu o vor birui”. Biserica îi va smulge pe oameni din moarte, îi va scoate pe oameni din întunericul lor. Așa își reprezintă orientalii Învierea: Cristos îi scoate pe Adam și Eva din gura neagră a lumii de dincolo. Petru îl cunoaște pe Cristos pentru că Tatăl i-l descoperă, iar a-l cunoaște pe Domnul înseamnă a cunoaște calea de a scoate omenirea din întuneric.

C. L.