Sărbătoarea „Nașterea Sfintei Fecioare Maria” a fost introdusă de Papa Sergiu I, în secolul al VII-lea, potrivit tradiției orientale. Prin urmare, la 8 septembrie, Bisericile răsăritene și cele occidentale sărbătoresc Nașterea Fecioarei, Mama lui Isus.

Prima sursă care povestește despre acest eveniment este „Protoevanghelia lui Iacob”, potrivit căreia Maria s-a născut la Ierusalim, în casa lui Ioachim și Ana. Dar care este semnificația teologică a nașterii Mariei? Genealogia lui Isus propusă de Evanghelia după Matei culminează cu expresia „Iosif, soțul Mariei, din care s-a născut Isus numit Cristos”. Odată cu Maria a venit instaurarea deplină a împărăției lui Dumnezeu și odată cu nașterea ei prinde contur „locul” oferit de omenire lui Dumnezeu pentru întruparea Cuvântului.

Dar este, de asemenea, o sărbătoare care amintește de nașterea lui Isus. De fapt, Maria s-a născut, a fost alăptată și crescută pentru a fi Mama Fiului lui Dumnezeu. Acesta este motivul pentru care, în cinstea Mariei, pe lângă Isus și sfântul Ioan Botezătorul, nu se celebrează decât „nașterea pentru cer”, așa cum se întâmplă pentru ceilalți sfinți, ci și venirea în această lume.

Sărbătoarea de astăzi a fost celebrată de mulți părinți ai Bisericii, aducându-i Mariei laudă și preamărire. Aceștia s-au bazat pe cunoștințele lor despre Biblie. Cuvintele sfântului Petru Damian sunt semnificative: „Astăzi este ziua în care Dumnezeu începe să pună în practică planul său etern, întrucât era necesar ca lăcașul să fie construit, înainte ca Regele să coboare să locuiască acolo. Acest palat al Mariei se sprijină pe cele șapte daruri ale Duhului Sfânt”.

C.L.