Duminica a II-a din Postul Mare este dedicată în mod tradițional relatării Schimbării la Față. Nota esențială a acestei revelații a lui Isus se regăsește în cuvintele lui Petru: „Învăţătorule, e bine că suntem aici”.

Să vezi fața lui Dumnezeu este frumos. Omul știe să aibă o părere foarte proastă despre Dumnezeu, dar când îl cunoaște cu adevărat, descoperă că este minunat să fie cu el. Întreg Postul Mare este bine orientat de această lumină. Dar această frumusețe se găsește în vârful unui munte și nu se manifestă imediat: trebuie să treci prin ceva înainte de a o primi.

Printre diferitele elemente ale acestei revelații a chipului autentic al lui Isus, Luca, mai mult decât alții, pune accentul pe tema somnului discipolilor. A vedea misterul lui Isus presupune o luptă împotriva inconștienței, împotriva distragerii, împotriva îndepărtării.

Timpurile noastre sunt o epocă a evaziunii, a nepăsării, a retragerii. Acest somn apare atunci când începe un discurs serios: „Moise şi Ilie, care, apărând în glorie, vorbeau despre plecarea lui, ce avea să se împlinească în Ierusalim”. Subiectul este dificil: se vorbește despre ceea ce se va întâmpla la Paști, adică despre patima lui Isus, pe care tocmai a vestit-o, chiar înainte de a urca pe munte, și pe care o va aminti pentru a doua oară imediat după asta.

Postul Mare este o perioadă austeră și serioasă, la fel ca acea conversație dintre Isus, Moise și Ilie. Postul este un moment în care trebuie să mergem la rădăcina lucrurilor și atunci apar o mie de argumente pentru a amâna un post sau pentru a-l transforma într-o dietă.

Iată care este obstacolul pentru noi; a fi superficiali, a fi mulțumiți. În schimb, există un nor prin care trebuie să trecem, un somn căruia trebuie să îi rezistăm, un întuneric prin care au trebuit să treacă toți oamenii care au găsit inima existenței.

Dar cum putem pretinde că suntem acea Biserică ce manifestă lumii misterul lui Dumnezeu, dacă continuăm să umblăm în superficialitatea vieții?

Frumusețea lui Dumnezeu, și a noastră, se află dincolo de gestul postirii, al rugăciunii și al milostivirii.

C. L.