Fragmentul evanghelic din această duminică începe cu a doua învățătură a lui Isus despre pătimirea, moartea și învierea sa. Dacă prima vestire a misterului pascal a provocat reacția lui Petru, cea de-a doua este marcată de o dublă reacție din partea discipolilor: neînțelegerea și teama de a cere explicații. În momentul în care Învățătorul le comunică discipolilor destinul său, aceștia nu numai că nu îi înțeleg semnificația, dar discută despre cu totul altceva. La întrebarea lui Isus „Despre ce aţi discutat pe drum?”, discipolii nu răspund nimic.
 
Biblia nu a ascuns niciodată erori și vicii. Unele personaje biblice sunt prezentate ca fiind împletite cu virtuți și vicii, capabile de mare iubire, dar și de păcate și minciuni. Această perspectivă a pătruns și în Noul Testament. Evanghelia după Marcu relatează și aspectele mai puțin luminoase ale discipolilor, așa cum se va întâmpla și în narațiunea Pătimirii. Printre cei care se ceartă despre cine este cel mai mare, s-ar putea să fi fost Iuda și Petru, Ioan, Iacob, aceasta arătând că limitările și fragilitatea îi afectează pe toți discipolii.
 
Această a doua vestire a Pătimirii este urmată apoi de o învățătură rezervată doar celor Doisprezece. În fața ispitei în care căzuseră discipolii („cine este mai mare”), răspunsul pe care îl dă Isus („Dacă cineva vrea să fie primul, să fie ultimul dintre toţi şi slujitorul tuturor!”) nu indică în alegerea de a fi ultimul o strategie pentru a deveni primul, nu este o simplă inversare a categoriilor sociale. Este ceva mai mult: este depășirea divizării în primul și ultimul.
 
Logica pozițională și ierarhică care mișcă lumea nu este logica Împărăției Cerurilor. Cu un gest și câteva cuvinte, Isus le arată astfel clar discipolilor săi ce fel de comunitate sunt chemați să construiască, unde domnește logica celor mici, a copiilor, unde toți sunt și primii și ultimii.
 
Distincția dintre primii și ultimii, accentuată de logica meritocratică, o vedem în atât de multe domenii, rezultatul unei culturi care interpretează talentele ca merit și legitimează inegalitățile. 

C. L.