Titlul de Maică a Bisericii își are rădăcinile în primele secole ale creștinismului și este deja prezent în gândirea sfântului Augustin și sfântului Leon cel Mare, dar Papa Paul al VI-lea este cel care, la încheierea celei de-a treia sesiuni a Conciliul al II-lea din Vatican, la 21 noiembrie 1964, a declarat-o pe sfânta Fecioară „Maică a Bisericii, adică a întregului popor creștin, atât al credincioșilor, cât și al păstorilor care o numesc Maică preaiubitoare”.
 
Mai târziu, în 1980, sfântul Ioan Paul al II-lea introduce venerarea preasfintei Fecioare ca Maică a Bisericii în Litania lauretană, ajungându-se apoi la decretul din 10 iunie 2019, dorit de Papa Francisc, care a spus atunci: Marie, Maică a Bisericii, ajută-ne să ne încredem pe deplin în Isus, să credem în iubirea lui, mai ales în momentele de necaz și cruce, când credința noastră este chemată să se maturizeze”.
 
„Această comemorare ne ajută să ne amintim că viața creștină, pentru a crește, trebuie să fie ancorată în misterul crucii, în dăruirea lui Cristos la masa euharistică, în jertfirea Fecioarei, Maica Răscumpărătorului și a celor răscumpărați”, se spune în decret.
 
De fapt, unitatea dintre Maria și Cristos culminează în ceasul crucii, când Maria primește voința Fiului ei și acceptă, într-un anumit sens prin pierzându-l, să devină Maica întregii omeniri.
 
De ce Maria este Maica Bisericii? Maria este Maica Bisericii pentru că, fiind Mama lui Cristos, este și Mama credincioșilor și a păstorilor Bisericii, care, împreună cu Cristos, formează unicul Trup mistic.
 
În această comemorare, să ne ridicăm „gândurile către Maria. Era acolo, împreună cu apostolii, când a venit Duhul Sfânt, protagonistă, alături de prima comunitate a minunatei experiențe a Rusaliilor, și să ne rugăm pentru a obține un duh misionar înflăcărat pentru Biserică”.

C. L.