Îi cunoaștem pe cei trei magi, care au plecat într-o călătorie lungă urmând o stea pentru a-i aduce omagiu lui Isus. De unde au provenit? Care este adevăratul sens al prezenței lor la evenimentul Nașterii Domnului.
Evanghelia după Matei este singura care menționează aceste trei figuri. Evanghelistul vorbește despre trei magi care au venit din est la Ierusalim urmând o stea. Când au ajuns la regele Irod, au întrebat unde să-l găsească pe regele evreilor, să meargă și să se închine lui. Înțelegând adevărata intenție a lui Irod, care dorea să-l găsească pe Pruncul Isus și să-l omoare, cei trei au continuat, până când au văzut steaua pe care o urmaseră oprindu-se chiar deasupra locului în care micuțul Isus se odihnea legănat în brațele Mariei. Au intrat și s-au închinat la picioarele lui, numindu-l Rege și oferindu-i darurile lor.
Termenul „magi” derivă dintr-un cuvânt persan antic care înseamnă „înțelept”. Prin urmare, oamenii înțelepți sunt cunoscători ai naturii, dar este probabil că au fost astrologi sau astronomi, având în vedere interesul lor deosebit față de stele.
Magii i-au adus trei daruri micului Isus: Melchior a oferit aur, un dar rezervat regilor, prin care este recunoscută regalitatea Pruncului, Isus este Regele Regilor; tămâia a fost oferită de Gaspar, un simbol religios pentru a recunoaște natura divină a lui Isus; și în cele din urmă Baltazar a adus smirnă, o plantă din care se extrage un unguent, folosită și pentru cultul morților pentru a simboliza învestirea lui Isus, consacrarea sa în calitate de Rege și Dumnezeu.
În ceea ce privește numele celor trei regi, Gaspar, Melchior și Baltazar sunt cele mai răspândite în tradiția occidentală.
Dincolo de tradiția evanghelică, este important să le înțelegem semnificația. Magii s-au confruntat cu o lungă călătorie pentru a-l vizita pe micul Isus, trebuind să fie oameni dispuși să se implice, să caute un sens mai profund în viața lor. Complet absorbiți de această căutare, nu au ezitat să-și părăsească țara, luminată doar de speranță.
Călătoria lor poate simboliza călătoria interioară a fiecărui om în căutarea lui Dumnezeu, pentru a fi, după ce l-a întâlnit pe Isus, el însuși lumină și a o putea dărui și altora.
C. L.