Adventul este o perioadă liturgică ce precede și pregătește solemnitatea Nașterii Domnului. Din punct de vedere teologic, perioada Adventului are o dublă caracteristică: pe de o parte, este o ocazie care amintește de prima venire a Fiului lui Dumnezeu, Isus, printre oameni, iar pe de altă parte, prin această amintire, ne pregătim cu bucurie pentru a doua venire a lui Cristos, la sfârșitul vremurilor.

Adventul este, de asemenea, un timp al speranței pline de bucurie și al convertirii prin glasul profeților: „Convertiţi-vă, pentru că s-a apropiat împărăţia cerurilor!” (Mt 3,2)

Termenul Advent provine din cuvântul latin „adventus”, care poate fi tradus prin „venire” sau „sosire”. Creștinii au folosit acest termen încă de la început pentru a-și exprima relația cu Isus Cristos, care a sosit pe pământ. În uzul mai comun, însă, acest cuvânt are sensul de „așteptare”.

Perioada Adventului cuprinde patru duminici, a treia fiind numită duminica „gaudete”, adică duminica bucuriei. În acest timp, culoarea veșmintelor preotului este violetă, deoarece amintește de așteptare și penitență, deoarece pregătirea pentru Crăciun a implicat inițial post și penitență. În a treia duminică, opțional, se poate folosi culoarea roz, care exprimă bucuria pentru venirea lui Cristos. 

Fiecare duminică din Advent este marcată de o lectură caracteristică. În prima duminică, lectura se referă la venirea Domnului la sfârșitul vremurilor, în duminica a doua și a treia la Ioan Botezătorul, iar în a patra la evenimentele care preced nașterea Domnului Isus.

Un alt element important este faptul că imnul „Gloria” nu este recitat, pentru a o păstra și a-i da și mai multă valoare atunci când va redeveni parte a Liturghiei odată cu Vigilia Nașterii Domnului.

Comunitățile parohiale celebrează Adventul cu atenție la diferitele rituri, începând cu rugăciunea „Rorate”, dimineața până la răsăritul soarelui, înainte de Liturghie. Apoi urmează novena de Crăciun, începând cu 17 decembrie.

În această perioadă este celebrată și solemnitatea Neprihănitei Zămisliri a Mariei, cea care este simbolul marelui „da” spus voinței lui Dumnezeu Tatăl. 

C. L.