Odată cu prima duminică a Adventului, Biserica pornește pe drumul unui nou an liturgic, în care amintește de lucrarea de mântuire a lui Cristos. 
 
Dacă Adventul este timpul așteptării pline de speranță, Crăciunul este timpul minunii, al bucuriei și al recunoștinței, pentru că Răscumpărătorul nostru, intrând în istoria omului, a deschis timpul spre eternitate și a ridicat natura umană la demnitate divină. 
 
„Timpul Adventului are o dublă caracteristică: este un timp de pregătire pentru solemnitatea Nașterii Domnului, în care se amintește prima venire a Fiului lui Dumnezeu printre oameni și, în același timp, este timpul în care, prin această amintire, sufletul este călăuzit spre așteptarea celei de-a doua veniri a lui Cristos la sfârșitul timpurilor” (Normele generale pentru rânduiala anului liturgic și a calendarului, nr. 39).  
 
Tonul escatologic caracterizează primele două săptămâni ale Adventului, în timp ce ultimele două săptămâni, și mai ales zilele de la 17 la 24 decembrie, pregătesc comemorarea nașterii istorice a lui Cristos. 
 
Cuvântul lui Dumnezeu umple Adventul de făgăduințe și așteptări, de bucurii și speranțe, de întâlniri și de primire. În acest context, patru martori apar pentru a însoți drumul comunității creștine în vigilență și așteptare: profetul Isaia, martor al Cuvântului promis; precursorul Ioan, martor al Cuvântului așteptat; dreptul Iosif din Nazaret, martor al Cuvântului ocrotit; Fecioara Maria, martor al Cuvântului crezut și conceput.  
 
Lecționarul duminical al anului B conduce Biserica la experiența vigilenței și a încrederii în promisiunea divină (Duminica I), la pregătirea vieții, gata să îl primească pe Domnul care vine (Duminica a II-a), la bucuria Duhului pentru prezența Celui care vine, la primirea feciorelnică a Misterului revelat în trup. 
 
Lecționarul săptămânal propune făgăduințele escatologice de la începutul Adventului până la 16 decembrie, iar promisiunile mesianice de la 17 la 24 decembrie. 
 
În zilele de la 17 la 24 decembrie, sunt proclamate evenimentele care preced imediat nașterea Mântuitorului.

C. L.