În floarea de azi vom medita despre Maria ca model al milostivirii și, pentru aceasta, aș dori să vă invit virtual în Bazilica „Sfântul Petru” din Roma. Aflându-ne în bazilică, numaidecât trebuie să contemplăm bine cunoscuta sculptură a lumii catolice „Pietà” (Plângerea lui Isus) de Michelangelo, un chip întristat al Mariei, care-l plânge pe Cristos răstignit coborât de pe cruce.
 
Tema acestei sculpturi iconografice nu este amintită în cele patru Evanghelii, nu se întâlnește nici în apocrife. Însă în catolicism, „Pietà” a marelui maestru reprezintă una dintre cele mai cunoscute și puternice opere ale lumii la moment.
 
Ne putem imagina că, după coborârea de pe cruce, toți s-au îndepărtat, pentru ca, pentru o clipă, Mama și Fiul să fie lăsați singuri. Tocmai această clipă a și fost reprezentată de marele Michelangelo în sculptura „Pietà”. Pe genunchii materni stă trupul bine făcut și tânăr al lui Isus Cristos. Capul este dat pe spate, iar trupul este în starea unui trup mort. Suferința nu a lăsat nicio urmă pe chipul lui Isus. Rănile de la mâini, picioare și coastă sunt singurele semne ale răstignirii sale. Mână dreaptă a Mariei ține trupul în poziția obișnuită pentru femei – așa sunt alăptați pruncii. Mâna stângă este întrebătoare, este o întrebare tăcută, exprimată prin degetele Mamei îndurerate care nu înțelege moartea fără sens a lui Isus cel fără de păcat. Ultima privire a Mariei este îndreptată spre chipul lui Isus, și nu spre coasta și palmele străpunse, încercând să-și întipărească cele mai mici detalii înainte ca el să fie dat mormântului.
 
Însă în această clipă, Maria își găsește mângâierea privind la Fiul cu ochii iubirii, ai păcii și milostivirii. Moartea lui a revelat sensul vieții sale: moartea a devenit începutul nemuririi. În acest fel, moartea dispare, iar speranța, de care Maria nu s-a despărțit de la nașterea lui Isus, s-a împlinit. Să ne rugăm azi, prin mijlocirea Mariei, ca și privirea noastră îndreptată spre Isus, să se umple de iubire, milostivire și sens, după cum se poate vedea acest fapt pe chipul ei de pe această sculptură.
 
Pr. Stanislav Obreja