Academia Pontificală pentru Viață a publicat un document intitulat: „Pandemia și provocarea educațională – Copiii și adolescenții în timpul Covid 19”.
 
Scopul acestui document este de a lua în considerare cu atenție situația copiilor în perioada pandemiei, deoarece sunt evidente dificultățile prin care trec aceștia, mai ales din cauza suspendării procesului de învățământ și a activităților educaționale în general, inclusiv a catehezei în parohii.
 
Textul evaluează, de asemenea, aspectele deosebit de fragile și problematice, pentru a face față viitorului apropiat cu mai multă speranță și angajament.
 
Care sunt aspectele negative care au afectat copiii în timpul pandemiei?
 
În țările sudice, se constată o creștere îngrijorătoare a ratei de abandon școlar și riscul unui regres major în ceea ce privește competențele elevilor. Alimentația zilnică a fost redusă în cazul copiilor ce trăiesc în zone în care sistemul școlar oferă și hrană și au apărut moduri de viață mai puțin sănătoase. Impactul asupra sănătății psiho-fizice, mentale și sociale a copiilor a dus la anxietate, depresie și stres. Închiderea școlilor a sporit dependența de internet, jocuri video și televiziune, iar restricțiile privind jocul în aer liber au, de asemenea, consecințe grave.
 
Documentul amintește că „în prea multe realități ecleziale, pandemia a dus la o suspendare a activităților educative oferite copiilor și tinerilor de comunitățile creștine”.
 
Documentul amintește, de asemenea, importanța familiei, înțeleasă ca spațiu de recuperare a tot ceea ce a distrus pandemia: „Mai mult, pandemia, forțându-ne să stăm mai mult în casă, a repropus casa și familia ca un spațiu sapiențial al asimilării și participării la credință”.
 
De asemenea, este amintită colaborarea necesară care trebuie să existe între familie și comunitatea eclezială: „În acest fel, între viața comunității și cea din interiorul pereților casei, vom începe să vindecăm și să depășim o distanțare excesivă, care le-a sărăcit mult timp pe ambele”. Papa Francisc amintește acest lucru și în Exortația apostolică „Amoris laetitia”: „Comunitățile creștine sunt chemate să ofere sprijin misiunii educative a familiilor. Pentru a favoriza o educație integrală, avem nevoie să reînsuflețim alianța dintre familii și comunitatea creștină”.

C. L.