Introducere
Această programă se vrea un fel de agendă pentru fiecare parohie a Administraturii, dar care ar lăsa loc şi pentru exprimarea individuală a fiecărei parohii. Pentru a reliefa anumite direcţii de prioritate, vi se propune, stimaţi confraţi, următorul chestionar.
I. Aspecte pastorale
a) Cateheza
- Recomandăm parohiilor să prezinte sistematic noul Catehism al Bisericii Catolice;
- Recomandăm organizarea lecţiilor de pregătire pentru cateheză în vederea administrării Sacramentelor, în special a Spovezii şi Mirului, în aspect pneumatologic;
- În limita posibilităţilor, de organizat studiul Catehismului în „şcolile duminicale” pe categorii de vârstă (copii şi adolescenţi);
Întrebări:
- În parohia Dumneavoastră lucrează catehizatori? Dacă „da”, care este formarea lor?
- De ce fel de resurse este nevoie pentru realizarea celor expuse mai sus şi de unde le puteţi obţine?
- Poate să vă ajute în aceasta grupul de laici-voluntari din parohie? Dacă „da”, cine sunt aceşti oameni şi câţi sunt ei?
b) Liturghie
- Pornind de la faptul că, în principal, comunitatea se adună pentru a participa la Liturghie, vă propunem să folosiţi această posibilitate pentru a informa credincioşii despre Marele Jubileu şi pentru formarea lor în spiritul acestuia, punând la bază tema anului în curs;
- Este nevoie de a folosi la maxim perioadele abundente de timp ca Adventul, Postul Mare, sărbătoarea hramului;
- Ar fi de dorit să fie celebrate liturghii speciale cu predică, cel puţin 2 ori pe săptămână;
- Ar fi util de a afişa periodic în locurile publice (biserică, la intrarea în ea) diverse placate cu reprezentări corespunzătoare temei comune, precum şi de a răspândi printre credincioşi a broşurilor şi foilor volante cu tematica Marelui Jubileu.
Întrebări:
- Există în parohia Dumneavoastră animatori liturgici? Este posibil de a forma o grupă de animatori? Susţineţi laicii în citirea lecturilor în timpul Liturghiei?
- Este posibil de a găsi colaboratori care v-ar ajuta la formarea şi educarea credincioşilor pentru diverse acţiuni liturgice?
- Care este situaţia cu cărţile liturgice? Le aveţi în cantităţi suficiente?
- Dispuneţi de cor, organist?
- Care este părerea Dumneavoastră referitor la Calendarul liturgic pentru anul în curs? Aveţi anumite propuneri pentru cel de anul viitor?
- Care este situaţia cu hainele inventarul liturgic? În ce stare se află? Le aveţi în cantităţi suficiente? Aveţi anumite probleme în acest sens?
- Aveţi anumite planuri concrete în vederea îmbogăţirii activităţii liturgice? În ce constau ele?
c) Spiritualitatea parohiei
Preotul este cel care ajută creştinul să-şi adâncească cunoştinţele proprii pentru vocaţie. Aceasta se realizează atât prin lectura şi comentarea textelor biblice, cât şi prin răspândirea unei spiritualităţi sănătoase, elaborate şi prezentate de Biserică.
Întrebări:
- Există, în afară de Sfânta Liturghie, întâlniri pentru lectura şi comentarea Bibliei sau întruniri-lecturi?
- V-aţi propus drept scop organizarea în comunităţi a misiunilor sau întrunirilor speciale în vederea unei mai adânci şi complete formări a credincioşilor?
- În cazul în care astfel de misiuni vor fi organizate rugăm să ne anunţaţi timpul când vor fi organizate şi de către cine vor fi conduse;
- Ce rugăciuni comune se citesc în parohia Dumneavoastră şi cum sunt ele organizate?
d) Grija pentru vocaţii
O comunitate fără vocaţii poate fi comparată cu un arbore neroditor. Isus şi azi cheamă tineri – fete şi băieţi – să-l urmeze.
Întrebări:
- Ce acţiuni pentru cultivarea vocaţiilor au loc în parohia Dumneavoastră. Sunt informaţi tinerii în mod suficient despre posibilitatea de a intra în seminar sau mănăstire?
- Cum programaţi să organizaţi Ziua şi Săptămâna vocaţiilor?
- Tinerii care doresc să intre în seminar este necesar de a fi îndrumaţi spre seminarele diecezane din iaşi, Kameneţ-Podolsk, Sankt-Petersburg. Tinerii, care doresc să intre în mănăstire, ar fi de dorit să fie îndreptaţi spre una din congregaţiile care activează în Moldova.
II. Aspecte social-caritative
Ultimii ani ne-au convins într-o măsură mai mare despre necesitatea realizării în Biserică a activităţilor social-caritative. Spre aceasta ne îndeamnă nu atât sărăcia care ne înconjoară, cât mesajul Evangheliei.
Întrebări:
- Cum vedeţi organizarea acţiunilor caritative în parohie?
- Activează în parohia Dumneavoastră „Caritas”? Dacă „da”, este elaborat deja Regulamentul de funcţionare şi Statutul?
- Care sunt direcţiile de activitate social-caritativă pentru anul viitor? Care este rolul voluntarilor în această activitate? Cum vedeţi formarea lor? Care este relaţia Dumneavoastră cu misiunea „Caritas Moldova”? Ce propuneri aveţi pentru îmbunătăţirea acestei relaţii?
- Cum colaboraţi cu organele de stat şi cele publice?
- Cum caracterizaţi situaţia socială locală?
III. Biserica şi şcoala
Cu toate ca Parlamentul nu a prevăzut pentru Biserică o oarecare activitate în cadrul şcolilor, multe biserici, de comun acord cu directorii au început să predea religia în şcoli.
Întrebări:
- Credeţi că este posibil aceasta şi în parohia Dumneavoastră?
IV. Colaborarea ecumenică şi inter-religioasă
Astăzi mai mult ca oricând Sfântul Părinte conduce Biserica spre o întâlnire frăţească cu Biserica Ortodoxă.
Întrebări:
- Aţi început colaborarea cu Biserica ortodoxă locală? Cum caracterizaţi aceste relaţii? Colaboraţi cu alte comunităţi ecleziale?
- Aveţi propuneri concrete în această direcţie?
V. Aspecte administrative
O comunitate bună trebuie să-şi organizeze bine nu doar activitatea spirituală, ci şi cea administrativ-gospodărească.
Întrebări:
- Aţi efectuat inventarierea bunurilor? Duceţi evidenţa cărţilor din dotarea parohiei?
- Aţi organizat arhiva?
- Care este situaţia cu bugetul parohial?
- Sunteţi în stare să pregătiţi şi să prezentaţi darea de seamă despre veniturile şi cheltuielile parohiei Dumneavoastră?
VI. Alte prevederi
- Salariile, pregătirea proiectelor, a excursiilor şi iniţiativelor turistice (pelerinaje) pentru anul viitor.