„Astăzi, în această măreață solemnitate, numită și Paștele Duhului Sfânt, catedrala noastră și orice biserică din lume devine locul în care Duhul Sfânt își desface petalele pentru a răspândi parfumul sfințeniei, al bucurie, al armoniei, al păcii, parfum pe care ne invită să-l inspirăm pentru a deveni sfinți”.
 
Cu aceste cuvinte, episcopul de Chișinău, PS Anton Coșa, i-a salutat pe credincioșii adunați în Catedrala „Providența Divină” pentru a celebra solemnitatea Rusaliilor și pentru a fi o comunitate de credincioși care întâmpină darul Duhului Sfânt, așa cum s-a întâmplat în viața primei comunități creștine. 
 
În cadrul Predicii sale, episcopul a vorbit de încheierea Timpului Paștelui și de revenirea la timpul liturgic de peste an: „Iată că se apropie de sfârșit Timpul Pascal pe care l-am început împreună la Paște, cu proclamarea solemnă a Învierii Domnului, și-l încheiem azi cu Solemnitatea Coborârii Duhului Sfânt sau Rusaliile”.
 
De asemenea, episcopul a amintit despre originea sărbătorii Rusaliilor: „Dintre toate sărbătorile pe care le întâlnim în Vechiul Testament, în calendarul creștin au trecut doar aceste două sărbători, și nu în zadar: Paștele semnifică trecerea de la moarte la viață, la fel cum evreii au trecut de la sclavie la libertate, iar Rusaliile sunt sărbătoarea primelor roade ale Duhului Sfânt, la fel cum pentru evrei era sărbătoarea la care îi prezentau lui Dumnezeu primele roade ale pământului. Dar ceea ce unește ambele sărbători este faptul că ele sunt sărbători ale luminii: lumina care răzbate din mormântul gol și lumina pe care o revarsă limbile de foc sub chipul cărora Duhul Sfânt coboară asupra Mariei și a apostolilor”.
 
Episcopul a continuat: „Noi suntem lampa care luminează, iar focul care ne aprinde este tocmai Duhul Sfânt. Și o face prin trei acțiuni pe care ni le revelează cuvântul lui Dumnezeu”.
 
Iată cele trei aspecte menționate de episcop: „În primul rând, ca să facă din noi lămpi aprinse, Duhul ne purifică și ne eliberează de păcat și acest adevăr este bine exprimat de Isus atunci când îl suflă asupra apostolilor pe Duhul Sfânt, dându-le puterea de a ierta păcatele (cf. In 20,22-23), și de cuvintele pe care le auzim la spovadă, atunci când preotul, dezlegând, spune că Dumnezeu, Părintele îndurărilor, l-a trimis pe Duhul Sfânt spre iertarea păcatelor. Altfel nici nu se poate, pentru că un om plin de păcate este asemenea unui geam murdar care nu lasă să treacă lumina. 

În al doilea rând, Duhul ne transformă în lumină dăruindu-ne multiple daruri. Duhul Sfânt le-a dăruit apostolilor abia umpluți de el, darul limbilor; dar tot el este cel care-i inspiră pe poeți, pe pictori, compozitori, sculptori. Tot el îi face ca unii să cânte frumos, din alții face lectori buni, ministranți de treabă, adorante vrednice, din alții voluntari dedicați în slujirea parohiei sau spre binele aproapelui. 

În al treilea rând, Duhul Sfânt este forța care unește Biserica. Așa se face că toți cei care erau la Ierusalim în ziua de Rusalii și îi auzeau pe apostoli îi și înțelegeau, fiecare în limba lui”.
 
Episcopul a reamintit apoi că „pentru a putea fi lumină pentru cei din jurul nostru nu o putem face fără Duhul Sfânt, pentru a fi candele vii avem nevoie să-i cerem lui Dumnezeu iertare pentru păcatele noastre; avem nevoie ca, prin darurile pe care ni le pune la dispoziția Duhul, să fim slujitori, asemenea lui Isus; și, în sfârșit, avem nevoie să fim uniți cu ceilalți oameni prin legătura iubirii și a păcii, evitând orice sentiment care duce la dezbinare”.

În timpul celebrării, PS Anton a conferit sacramentul Mirului unui credincios al parohiei, dând astfel liturghiei de Rusalii o valoare și un sens și mai profund. 

Cu invocarea Duhului Sfânt, corul catedralei a însoțit Liturghia și rugăciunea comunității.

C. L.

Galerie foto