Duminică, 19 mai 2024, Episcopul Anton Coșa a prezidat celebrarea solemnității Rusaliilor în Catedrala „Providența Divină” din Chișinău, cu prezența a numeroși credincioși.
 
Această celebrare, prin solemnitatea ei și participarea poporului lui Dumnezeu, a constituit un prețios prilej de a-i aduce împreună laude Domnului, înțelegând că în lumina Duhului Sfânt, care luminează calea Bisericii universale și a Bisericilor particulare, experiențele trăite în viața pastorală devin minunile pe care Dumnezeu le face continuu.
 
La începutul celebrării, episcopul a exprimat bucuria unei comunități care se reunește pentru Rusalii: „Sunt bucuros că în această zi sfântă de Rusalii, care este și ziua de naștere a Bisericii, să putem celebra împreună această solemnitate, frumusețea căreia este sporită și de faptul că 5 tineri vor primi sacramentul Mirului. Să le fim alături acestor candidați cu rugăciunile noastre și, totodată, să-l rugăm pe Tatăl și pe Fiul, de la care purcede Duhul Sfânt, să ne copleșească cu toate harurile cerești necesare pentru a trăi o viață creștină plină de credință, speranță și iubire”.
 
Solemnitatea Rusaliilor a fost și o ocazie de a celebra sacramentul Mirului: câțiva tineri au primit sacramentul Mirului din mâinile episcopului, amintind întregii comunități, așa cum spune apostolul Paul, că prin poporul uns trebuie să se răspândească mirosul dulce al lui Cristos.
 
În timpul Predicii sale, episcopul a adresat o întrebare credincioșilor prezenți: „Dar cine este Duhul Sfânt?” Continuând reflecția propusă comunității, episcopul le-a oferit și un răspuns: „De la catehism știm că el este a treia persoană a Preasfintei Treimi, iar în Crez îl mărturisim ca Domnul și de viață dătătorul, care de la Tatăl și de la Fiul purcede și care a grăit prin proroci. Și totuși, chiar și teologilor celor mai mari le este dificil să vorbească despre Duhul Sfânt. De aceea, pentru a-l înțelege recurg la imagini care îi arată acțiunea. Și cuvintele din Psalm ne ajută să descoperim o primă imagine a Duhului Sfânt: apa”.
 
„Să ne amintim că, atunci când Dumnezeu l-a creat pe om, a luat pământ și l-a plăsmuit după chipul său (cf. Gen 2,7; 1,27). Însă acest chip omul l-a pierdut prin păcat, dându-și seama că este gol (cf. Gen 3,10), adică pustiu, lipsit de viața divină. Și așa se întâmplă ori de câte ori păcătuim: pierdem harul lui Dumnezeu, iar cel care ne redă viața harului este Duhul Sfânt. Așadar, la fel cum apa căzută din cer reînnoiește fața pământului uscat, la fel Duhul Sfânt reînnoiește pământul, adică pe noi, chipul nostru urâțit de păcat”.
 
După cea a apei, episcopul, pentru a face să se înțeleagă cine este Duhul Sfânt, a propus imaginea biblică a focului: „Dacă pentru pământul pe care călcăm focul aduce mari prejudicii, nu la fel este cu Duhul Sfânt în cazul oamenilor, cărora le aduce doar avantaje, pe care îi „reînnoiește”. Și dovadă sunt chiar apostolii lui Isus, care, din acei oameni fricoși care stăteau cu ușile închise de teama iudeilor (cf. In 20,19) se transformă în oameni „plini de must” (Fap 2,13), adică de curaj în a-l predica deschis”.
 
Dar există și o a treia imagine propusă de episcop, foarte apropiată de cultura noastră: „Pentru a vedea a treia imagine a Duhului Sfânt, am să amintesc de Moș Nicolae (Moș Crăciun), atât de așteptat de fiecare dintre noi pentru că ne aduce daruri. Și Duhul Sfânt este un fel de Moș Nicolae, pentru că și el ne aduce cele șapte daruri: înțelepciunea, înțelegerea, sfatul, puterea, știința, evlavia și frica de Dumnezeu. Avem nevoie de aceste daruri pentru ca Duhul Sfânt să facă să rodească și în noi roadele sale despre care ne-a vorbit sfântul Paul în Lectura a doua de astăzi: iubirea, bucuria, pacea, îndelunga răbdare, bunătatea, bunăvoința, fidelitatea, blândețea, cumpătarea (Gal 5,22-23)”. 
 
În încheierea predicii, episcopul a adresat un cuvânt de învățătură tinerilor prezenți în catedrală pentru a primi sacramentul Mirului: „Vă îndemn să-l păstrați în voi pe acest oaspete ceresc de seamă printr-o viață demnă de un ucenic al lui Isus, sporind în voi roadele lui, devenind tot mai buni, mai iubitori, mai blânzi, mai fideli față de Dumnezeu și cât mai departe de păcat”.

C. L.

Galerie foto